Foreningen Café i Nordvest

Om lån til Fuglekvarterets fælleskafé i Nordvest

I sensommeren 2019 overtog vi caféen på hjørnet af Nattergalevej og Vibevej som indtil da havde haft navnet Madsens Mekka. Her startede vi Fuglekvarterets fælleskafé, en non-profit socialøkonomisk virksomhed bygget på bæredygtige principper, med gode arbejdsforhold og ligeløn. Vi kører caféen demokratisk, således at dem der arbejder i caféen også i fællesskab definerer og former den. Caféen drives på markedsvilkår og et eventuelt overskud skal gå til sociale eller kulturelle formål i Nordvest. Caféen er meget mere end bare en café, den er også et samlings- og tilholdssted hvor der løbende arrangeres udstillinger, foredrag, fredagsbarer, kageborde, sanke-udflugter, strikkeklub, eventyrfortælling og masser af andre ting.

Selv om vi allerede er godt igang og oplever god opbakning og interesse for caféen så er vi stadig på udkig efter folk der vil være med til at skabe dette dejlige sted sammen med os ved at låne os penge. Dette skyldes bl.a at vi har brug for penge til at udskyde hjemfaldspligten samt at vores økonomi vil få nemmere ved at løbe rundt hvis vi kan få en større del af vores lån væk fra det dyre banklån og over til private långivere. Vi har selv, og ved at mange andre også har, været glade for at have en café på Nattergalevej, og ved fælles hjælp kan vi sørge for at det bliver ved med at være sådan. Mange bække små gør en stor å - håber vi.

Du kan læse foreningens vedtægter her: Vedtægter

Hvordan det virker

For at hjælpe skal du kunne give os et lån på minimum 1000,- men selvfølgelig gerne mere. Mens vi har dine penge giver vi dig 2% i renter om året og vi tilbagebetaler pengene inden for 10 år. Vi gør opmærksom på at lånet ikke giver nogen indflydelse på caféen, hverken i det daglige eller på foreningens generalforsamling. Hvis caféen går konkurs og der ikke er penge til at tilbagebetale långiverne taber du pengene. Risikoen for dette er dog lille da pengene er placeret i fast ejendom, som kan sælges hvis caféen ikke løber rundt.

Om hvorfor det er et lån

Da vi er en meget lille forening kan vi desværre ikke blive godkendt af skat til at modtage donationer. Det betyder at vi ville skulle betale skat af en eventuel donation ligesom giveren ikke ville kunne trække beløbet fra i skat. Vi har derfor valgt at bede folk støtte os med lån i stedet. Man kan jo vælge at betragte det som en donation, som man får tilbage.

Det er selvfølgelig stadig muligt at støtte os med en decideret donation. Skulle du på trods af skattereglerne være interesseret i dette, så kontakt os også endelig på nedenstående mail-adresse.

Det skal du gøre

Hvis du er interesseret i at hjælpe caféen ved at låne os penge (til 2% i rente), skal du gøre følgende

Herefter modtager du et underskrevet lånebevis fra os og vi vil være være dig meget taknemmelige.